finnsiirto.jpg
Cosme EGF -pääomasijoitusinstrumentti mahdollisti
nopean kasvun Finnsiirto Oy:lle.
CASE-ESIMERKKI

Cosme EGF -pääomasijoitusinstrumentti mahdollisti nopean kasvun Finnsiirto Oy:lle.

- Meidän on päivittäin mietittävä, miten voimme muuttaa liiketoimintaamme, kuinka tehdä pieniä muutoksia erottuaksemme kilpailijoistamme. Näin kasvatamme liiketoimintaamme. Joka vuosi muutumme hieman ja yritämme aina miettiä, mitä haluaisimme, jos olisimme asiakkaita ", kertoo Kalsi Dahlman, Finnsiirto-liiketoiminnan johtaja.

 

Liedossa, Turusta itään, Lounais-Suomessa sijaitseva Finnsiirto toimii ammattimaisten trukkien myynnin ja logistiikan alalla. Vuonna 2004, kun Kalle otti yrityksen haltuunsa, hän halusi kasvattaa sitä. Alun perin yritys toi käytettyjä koneita Suomeen ja myi trukkeja.

 

 "Ajan myötä aloitimme vahvan kumppanuuden Hyundain kanssa ja aloimme ajatella hieman toisin keskittyen laivastoihin. Pelkän myynnin sijasta vuokraamme koneita asiakkaille ja tarjoamme myös huollon ”, Kalle lisää. 

 

Tämä antoi yritykselle mahdollisuuden erittäin nopeaan kasvuun toimintamallina on, tuoda, myydä, vuokrata ja huoltaa. 

 

- Asiakaskuntamme on hyvin monipuolinen metalliteollisuudesta globaaleihin logistiikkayrityksiin. Pienimmällä asiakkaallamme on vain yksi pieni trukki. Suurimmalla on 200 koneen kalusto… "

 

Vuonna 2017 Kalle alkoi etsiä sijoittajaa tämän nopean kasvun rahoittamiseksi. "Tiesimme, mitä halusimme tehdä, mutta meillä ei ollut enää rahaa", hän kertoo., Asia muuttui kun yritys tapasi Folmerin, EIR: n tukeman pääomasijoitusyhtiön. Ensimmäisen kokouksen jälkeen meille oli selvää, että molemmat osapuolet olivat valmiita. Luulen, että he etsivät ihmisiä, joihin he voisivat luottaa, jotka voivat toteuttaa sen, mitä sanomme pystyvämme toimittamaan. " Folmerin investoinnin ansiosta Finnsiirto lisäsi merkittävästi volyymeja, vahvisti henkilöstöä, lisäsi varastoja ja rakensi uuden pääkonttorin. "Se asetti meidät paljon vahvempaan asemaan", Kalle lopettaa.

 

Siitä lähtien yritys on kasvanut edelleen ja laajentanut liiketoimintaansa Baltiassa myyntikonttorilla Tallinnassa. Vuonna 2020 Finnsiirto osti kaksi muuta yritystä, Simeri ja Suomen Telakoneen. Nämä kolme muodostavat yhdessä yhden suurimmista koneyrityksistä Suomessa.

 

Entä milloin kuljettajaton trukki saapuu? 

"No, se on tulossa, mutta mielestäni se on tänään liian kallis ratkaisu markkinoille. Digitalisaatio muuttaa liiketoimintaamme monin tavoin, mutta pienin askelin. Voimme esimerkiksi seurata paremmin trukkiemme käyttöä tänään. Mutta ilman kuljettajaa ….. se kestää jonkin aikaa. " Kalle lisää.

 

Artikkelin lähde

https://www.eif.org/what_we_do/equity/Case_studies/efsi-cosme-finnsiirto-finland.htm

 

LUE LISÄÄ COSME PÄÄOMARAHOITUKSESTA TÄÄLTÄ